SEO ve SEM: Nedir? Aralarındaki En Önemli 10 Fark

SEO ve SEM: Nedir? Aralarındaki En Önemli 10 Fark

SEO ve SEM Nedir?

Mevzuya SEO ve SEM nedir? Sorusunun cevabı ile adım atmak ilerleyen bölümlerde kafa karışıklığı olmaması için yararlı olacaktır. Firmalar, çevrim içi dünyada hedef kitlelerine ulaşmak ve pazarlama yapmak için SEO ve SEM ‘den faydalanırlar. Temelde dijital pazarlamanın alt dallarından olan bu 2 tekniğinin işleyişi ve sağladıkları faydalar farklıdır. SEO ve SEM uygulamalarının firmalara yarar sağlayabilmesi için doğru planlama ve uygulama işlemlerinin yapılması gerekiyor. Yanlış planlamalar yarar değil başarısızlık getirecektir.
SEO, Search Engine Optimization kelimelerinin baş harflerinden türetilmiş ve güzel Türkçe’mize  Arama Motoru Optimizasyonu olarak çevrilmiştir. SEM ise Search Engine Marketing kelimelerinin baş harflerinden türetilen ve Türkçe karşılığı Arama Motoru Pazarlaması olan bir dijital pazarlama dalıdır. Bu iki teknik temelde web sitelerinin arama motorlarında üst sıralarda yer alabilmek için  Benzer benzer biçimde görünse de değişik işlemlere sahiptirler.

Seolog Olarak Bizce SEO “Googleca konuşabilmektir.”

SEO ve SEM Arasındaki 10 Fark

SEO, arama motoru yönergelerine gore web sitelerinin içeriklerinin teknik ve içerik bakımından düzenlemesini, bu sayede arama motorlarının siteyi daha iyi anlayabilmesini buna bağlı olarakta organik arama sonuçlarında üst sıralarda yer alabilmesini sağlamaktadır. SEO, büyük arama motorları için yapılsa da aslolan hedef Google’da üst sıralarda çıkabilmektir. SEM ise bilhassa Google Ads üstünden ücretli reklamlar yapılarak satış ve site trafiğinin artırılmasını sağlar. Yukarıda da belirttiğimiz benzer biçimde tüm hedef aslına bakarsak arama motorlarında üst sıralarda yer alarak daha çok kişiye erişebilmektir. SEO ve SEM içinde farklara gelirsek en mühim 10 fark şunlardır;

  • Kalıcılık,
  • Hız,
  • Hedef kitle ve hedef bölge,
  • Tıklama maliyeti,
  • Tıklanma oranı,
  • Kısa dönem kampanyalar,
  • İçerik kalitesi,
  • İlk sayfa garantisi,
  • Bilinirlik,
  • Serp sonuçlarında görüntülenme şekli,

Kalıcılık Farkı

SEO emek harcamaları ile pozisyon kazanan siteler aksi bir durum olmaz ve yanlış bir işlem yapmadığı sürece sıralamalarda kazandıkları pozisyonları kolay kolay kaybetmezler. SEM’de ise sıralamayı belirleyen en mühim etken görünmek istediğiniz anahtar kelimedeki organik sıralamanız ve reklam bütçenizdir. Bir oldukca site sahibine gore reklam maliyetleri şirket bütçelerine yük getirmekte ve kısa süreli yada dönemsel reklamlar ile ilerlemeyi tercih etmektedirler. Reklam kesildiğinde Google arama sonuçlarında çıkılamadığı için SEO ve SEM arasındaki farkların başlangıcında gelen kalıcılık farkıdır.

Hız Farkı

Hız farkı aslına bakarsak hedef kesime ulaşmak için geçirilen zamandır ve web sitelerinin hedef kitle üstünde oluşturduğu etkiye gore değerlendirme yapılır. SEM uygulamaları Google Ads ve öteki arama motorları reklam emek harcamaları olduğundan SEO uygulamalarına gore daha süratli netice verir. SEO faydalarının görülmesi kimi zaman uzun vakit alabilirken, SEM reklamları 1 günde geri dönüşlerin oluşmasını sağlayabilecektir. Hız farkı karşılaştırmasında SEM dönüşleri SEO dönüşlerine gore daha hızlıdır.

Hedef Kitle ve Bölge

SEM şu demek oluyor ki ücretli arama motoru reklamları maliyetleri düşürmek ve reklama ödenen ücretin karşılığını daha iyi alabilmek şu demek oluyor ki verimlilik açısından belli hedef bölgelere ve hedef kesime gore optimize edilir. Bu bir açıdan maliyeti düşürüp reklamın verimliliğini arttırırken öteki taraftan kaçan büyük bir kitle bulunmaktadır. SEO’da ise siteniz belli bir kitle yerine her insana gösterilir ki buda daha çok trafik ve daha çok marka bilinirliği anlamına gelmektedir.

Tıklama Maliyeti

SEM ve SEO arasındaki farklar karşılaştırılırken en mühim farkın maliyet mevzusu bulunduğunu söyleyebiliriz. SEO emek harcamaları daha azca maliyetlerle yapılıyor ve uzun süre tesir oluşturabiliyor. SEM uygulamaları, ücretli reklam paylaşımları yapılmasını sağlamış olduğu için maliyeti daha yüksektir. SEM maliyetlerinin yüksek olması, anahtar kelimelerdeki rekabete ve mevcut sitenin bu kelimelerde kaçıncı sırada çıkmış olduğu benzer biçimde bir kaç faktöre gore hesaplanmaktadır.
Ek olarak hedef anahtar kelimelerin sayısı, reklamların yayınlandığı mecralar ve hedef bölgelere gore SEM maliyetleri daha da artmaktadır. SEO emek harcamaları başlangıçta SEM’e gore daha maliyetli gözükse bile uzun solukta daima SEO SEM’den daha ekonomik ve getirisi daha çok olmaktadır. Değişik bir açıdan baktığımızda SEO ile web sitenize gelen ziyaretçi için bir ziyaretçi edinme maliyetiniz olmaz. Fakat SEM ile internet sayfasına gelen her ziyaretçi için tıklama başı maliyetiniz oluşur.

SEOLOG olarak toplam dijital pazarlama bütçenizi SEO, SEM ve toplumsal medya çalışmalarını tamamen kapsayacak şekilde organize ederek tüm emek harcamaları beraber yürütmeniz yönünde olacaktır. 

Tıklanma Oranı

Google resmi açıklamasına gore arama sorgularındaki tıklama payları %30 reklamlar ve %70 organik arama neticelerini şeklindedir. Kısaca aynı x arama terimi ile arama meydana getiren 100 kişiden 30 reklamlara kalan 70 şahıs ise reklamları geçerek organik arama sonuçlarındaki internet sayfalarına tıklamakta. Buda SEO yaparak organik arama sonuçlarında üst sıralara çıkan web sitelerinin toplam ziyaretçi trafiğinin büyük bölümünü çektiklerini gösteriyor. SEO ile elde edilecek site trafiği SEM’den daha yüksektir. Heralde organik arama sonuçlarında ilk 3 sırada yer alabilirseniz.
İlginizi Çekebilir: Organik Trafik

Kısa Dönem Kampanyalar

SEM şu demek oluyor ki ücretli reklam gösterimleri arama motorları tarafınca oldukca süratli bir halde devreye sokulmaktadır. Hatta devamlı reklam veren site sahiplerinin oluşturduğu yeni reklam kampanyaları dakikalar içinde bile etken hale gelebilmektedir. Bu meydana getirilen kampanyalar, duyurular yada testler için inanılmaz bir yarar sağlar. Bilhassa e-ticaret siteleri dönemsel kampanyalarında SEM’in SEO’ya karşı en büyük artısı olan bu özelliğinden faydalanmaktadır. SEO’nun uzun dönem faydalarına rağmen SEM kısa dönem kampanyalar için en uygun çözümdür.

İçerik Kalitesi

Kullanıcılar ziyaret ettikleri sitelerde, kendileri için yararlı olacak seçenekleri tercih ediyor. SEM uygulamalarında reklam içerikleri gösterildiğinden ve ticari amaç hedeflendiği için her kullanıcı için doyurucu ve gerçekçi olmayan kalitesiz içeriklere haiz olabiliyor. SEO tamamen kullanıcı deneyimine odaklandığından kullanıcı yararını gözeten içerikler düzenlemesini sağlar. İşini iyi meydana getiren SEO uzmanları için daima “İçerik Kraldır. (Content Is King)”
SEO ile organik büyüyen sitelerde daima içerikler kullanıcılar tarafınca bakıldığında daha yararlı ve doyurucudur. SEM ile hedeflenen sayfalarda ise öncelik ticaridir daha oldukca ticari kazanç olduğundan istenilen içerik kalitesi olamayabilir. Hatta bazı sektörlerde reklam veren sitelerin içerikleri tamamen kullanıcıları kandırmaya ve aldatmaya yönelik bile olabilmektedir. Bilhassa yaz sezonunda meşhur otellerin kopya sitelerine verilen reklamlar, büyük beyaz eşya markalarının teknik servisi benzer biçimde görünen web sitelerinin verdiği reklamlar bunlara verilebilecek en güzel örneklerdir.

İlk Sayfa Garantisi

Google hem SEO hem de SEM uygulamalarının kendi politikalarına gore yapılmasını istiyor. Sadece her iki uygulama için ilk sayfa güvence seçenekleri farklıdır. SEM reklam politikalarında internet sayfaları için ilk sayfa garantisini hiçbir vakit vermiyor. Sadece SEO uygulamalarında doğru yöntemler uygulandığında ve algoritma güncellemeleri takip edildiğinde, internet sayfaları için ilk sayfada yer alma ve daha uzun soluklu kalma garantisi verebiliyor.
Firmalara sağlanacak olan faydalar, ilk sayfada daha uzun süre kalıcı olmaya bağlı olarak değişiyor. İlk sayfada yer almak daha çok ziyaretçi trafiğinin oluşmasını elde edecektir. Burada bilhassa dikkat etmeniz ihtiyaç duyulan fark ilk sayfa garantisini SEO uzmanları değil Google’ın kendisinin vermesidir. Benim istediklerimi yerine getirin, içeriğinizi kullanıcılara gore hazırlayın ben size ihtiyaç duyulan takdiri sıralama sonuçlarında göstereceğim diyor.
İlginizi Çekebilir: SEO Kuralları

Bilinirlik

Dijital dünyada bilinirlik daha uzun süre kalıcı olmak gereklidir. Arama motoru pazarlamacılığı şu demek oluyor ki SEM’e ayrılan bütçe bilinirliği direkt etkileyen bir faktördür. Eğer reklam verilen anahtar kelimelerde organik sıralamanız yoksa reklamı kestiğiniz vakit unutulmaya başlayacağınızın bilmelisiniz. Üstelik yeni internet sayfaları için bu daha büyük bir risktir. Özet olarak bir tek SEM’in bilinirlik oranı daha düşüktür.
SEO emek harcamaları, web sitelerinin arama motorlarında daha üst sıralarda yer almasını sağlamış olduğu ve trafik oluşturduğu için marka bilinirliğine faydası daha yüksektir. Google Ads reklamları, kullanıcılar tarafınca geçici yayınlanma olarak kabul edilebiliyor. Sadece SEO yardımıyla uzun süre üst sıralarda kalan siteler daha iyi tanınıp daha çok itimat verdiğinden ziyaretçiler gözünde daha etkili olmaktadır. Bilinirlik oranını daha azca maliyetlerle artırabilmek için ustalaşmış SEO hizmeti alınmalıdır.

Serp Sonuçlarında Değişik Gözükürler

Google arama sonuçlarında SEM yada SEO değişik bir halde listelenir. SEM şu demek oluyor ki ücretli reklamlar ile arama sonuçlarında listelenen siteler sonuçlarda reklam ibaresi ile belirtilir. SEO yaparak organik bir halde listelenen web sitelerinde bu ibare bulunmaz ve yalın bir halde listelenir.
SEM vs SEO Serp GörüntüsüGoogle’da meydana getirilen notebook anahtar kelime araması sonuçlarına gore listelenen reklam ve organik arama neticeleri

SEM ve SEO: Benzerlikleri

Makalemizin başlangıcında da belirttiğim benzer biçimde SEO ve SEM temelde dijital pazarlamanın alt dallarıdır ve birbirleri ile farkları olduğu benzer biçimde benzerlikleri de bulunur. Genel anlamda SEM ve SEO benzerlikleri internet sayfalarına, markalara sağladıkları faydalardır.

  • Arama sonuçlarında görünmek
  • Daha çok trafik çekmek
  • Kitleyi tanıma zorunluluğu
  • Anahtar kelime araştırması yapmak
  • Ortak anahtar kelimelere çalışmak
  • Devamlı takip ve optimizasyon ihtiyacı

Arama Sonuçlarında Görünmek

SEO ve SEM’in yapılmış amaçlarındaki ortak özellik heralde de hedef anahtar kelimelerde daha çok görünmek ve daha çok kişiye erişebilmektir. SEO ve SEM’de uygulanan her taktik ve teknik markanın, işletmenin çevrim içi dünyada daha çok görünmesine destek sağlar.

Daha Fazla Trafik Çekmek

SEO ve SEM uygulamaları internet sayfalarına daha çok ziyaretçi çekebilmek için kurgulanmaktadır. Uygulanan her stratejinin temelinde hedef kitleden daha çok tıklama alarak tıklama oranlarını (TO) arttırmaktır. Başarıya ulaşmış SEO ve SEM çalışmalarında tıklama oranlarında belirgin bir halde yükseliş gözlemlenir.

Kitleyi Tanıma Zorunluluğu

SEO ve SEM’de başarı göstermiş olabilmek için hedef kitleyi iyi tanımak, iyi mi davranışlar sergilediklerini idrak etmek gereklidir. Alıcı kişiliklerini ve psikografik segmentasyonu kullanarak hedef kitlenizi tanıyabilir, ihtiyaçlarının ne işe yaradığını ve ne aradıklarını keşfedebilirsiniz. Peşinden, markanızla ilgili çözümler aradıklarında karşılarına çıkan kıymetli içerikler oluşturabilirsiniz.

Anahtar Kelime Araştırması Yapmak

SEO ve SEM’de başarı göstermiş olabilmek için bir öteki benzerlik aslına bakarsak ilk adım heralde anahtar kelime araştırmasıdır. En iyi trafiğe haiz anahtar kelimeleri bulabilmek için hedef kitlenizin arama için kullandığı kelimeler, terimler, rakiplerinizin hedeflediği ve trafik almış olduğu kelimeler, trend araştırmaları benzer biçimde değişik emek harcamaları yapmak gerekmektedir. SEO ve SEM’in özünde anahtar kelimeler bulunur ve yol haritası bu kelimelere gore şekillenir.
Anahtar kelime araştırmasına ve sitenizin SEO durumuna SEOLOG SEO Analizi Aracı ile başlamayın.

Ortak Anahtar Kelimeler ile Çalışmak

Anahtar kelime araştırmasının devamında hem SEO hemde SEM emek harcamaları bu kelimeler ile yapılmaktadır. Genel anlamda hem reklam verilen kelimeler hem de reklam verilen kelimeler aynıdır.

Devamlı Takip ve Optimizasyon İhtiyacı

Hem SEM hemde SEO emek harcamaları devamlı ve tertipli olarak takip ve optimizasyon ihtiyacı duyan çalışmalardır. Meydana getirilen işlemlerin faydası ve tesirini ölçümleme ve stratejinin başarısının takip edeni için bu gereksinimler eğer olmazsa olmazdır.

Netice

SEM ile SEO arasındaki farklar ve benzerlikleri dikkate aldığımızda aslına bakarsak aralarında karar vermemizi sağlayacak kolay bir yol yoktur. Karar verme aşamasını etkileyecek bir oldukca unsur olduğundan dolayı karar vermekte zor olsa gerek. Bazı internet sayfaları SEO’ya odaklanmayı tercih ederken bazıları ise SEM’i tercih edebilir. Fakat tecrübelerime dayanarak söylemeliyim ki burada en doğru yaklaşım SEM ve SEO’dan oluşan ortak bir stratejiyi benimsemek olmalıdır.

SEM Nedir?

SEM Nedir? Search Engine Marketing kelimelerinin kısaltması olan SEM’i Türkçe’ye çevirdiğimiz de anlam olarak “arama motoru pazarlaması” gelmektedir. Özet olarak arama motorlarına belli bir ücret vererek arama sonuçlarında öteki sitelerin üstünde çıkmanızın en kolay yoludur.
Arama Motoru Pazarlaması (SEM) hem SEO (Arama motoru optimizasyonu) hem de ücretli arama reklamlarını kapsayan şemsiye terim olarak kullanılmaktaydı. Zaman içinde sektörün ve arama motoru endüstrisinin büyümesi, arama motoru pazarlamasının değişik bir iş dalı haline gelmesine sebep oldu. Bu yeni iş dalı SEM kısaltması ile tanımlandı.
Arama motoru dünyasında çoğu zaman başarı göstermiş olabilmek için seo ve sem beraber meydana getirilen bir çalışmadır. Seo uzun süreçli ve sabır isteyen istemesine rağmen SEM kısa zamanda faydası görülebilen bir işlemdir. SEM faaliyetleri sektörde değişik isimlerle de anılmaktadır. Bunun en bilineni Google reklamı’dır.
Eğer bir şahıs yazışmasında yada konuşmasında aşağıdaki terimleri kullanıyorsa aslına bakarsak bahsetmiş olduğu ana mevzu SEM’dir.
Ücretli arama ağı reklamları
Ücretli arama ağı reklamcılığı
PPC (Tıklama başına ödeme)
PPC (Arama başına ödeme) – bazı reklamlar, bilhassa mobil arama kullanıcılarına sunulanlar, bir akıllı telefondan direkt telefon araması yapılması durumunda bu aramayı tıklama olarak kabul edip reklam verenden ödeme alır.
TBM (Tıklama başı maliyet)
BGBM (Bin yayınlanma başı maliyet)
Bir çok arama motoru reklama tıklama yada arama yapılması sonucunda ücret alır sadece görüntülü reklamlarda BGBM daha sık kullanılan bir seçenektir. BGBM, şu demek oluyor ki reklamın 1000 kez gösterilmesi sonucunda ücret ödenmesidir.

Yeni Başlayanlar İçin SEM

Google AdWords, pek oldukca yönden önder ve reklam verenler tarafınca en oldukca kullanılan en popüler ücretli arama platformudur. Google Adwords artık Google Ads adıyla hizmet vermektedir. Google’dan sonrasında Yahoo reklamlarının da büyük bölümünü sunan Bing Ads gelmektedir. Vatanımızda popülerliği sebebiyle ücretli arama reklamları denince aklımıza Google gelmektedir.
Arama motorları haricinde ücretli reklamlar büyük toplumsal ağ sitelerinde de kullanılmaktadır.
Ücretli arama motoru reklamları hakkında detaylı detayları aşağıdaki ana başlıklarda bulabilirsiniz.

  • Google Ads
  • Bing Ads
  • Yahoo Ads
  • Yandex Ads

Yukarıdaki platformların hepsi kendi web sitelerinde de kullanıcılar için eğitici bir oldukca ders ve eğitim materyali sunmaktadır.

Yorum Yap
0 Yorum yapan