Satın alma davranışlarının %90’ının bilinçaltındaki süreç ile ilgili bulunduğunu biliyor muydunuz? Meydana getirilen araştırmalar, klasik pazarlamanının tesirini yavaş yavaş nöropazarlama stratejilerine bıraktığını ve markaların doğru alıcıya, doğru kanallarla ulaşabilmesi için kullananların bilinçaltıyla ilgili satın alma davranışlarını incelemesi icap ettiğini korumak için çaba sarfediyor. Tüketicilerinizin davranışlarını keşfetmek, satın alma davranışlarını en yakından incelemek ve etkin bir pazarlama iletişimi için nöropazarlama stratejilerini incelemeye ne dersiniz?
Nöropazarlama Nedir?
İnsanın tüm bilgilerini depolayan şuur bölgelerinden biri de bilinçaltıdır. İnsanların istemsizce çalıştırdığı kasları ya da duyu organlarıyla algıladıkları bilinçaltına örnek gösterilebilir. Bilinçaltı adeta hatasızca çalışan bir yazılım sistemi gibidir. Lüzumlu detayları kaydeder ve gerektiği durumda bilince aktararak kullanmaya adım atar. İşte nöropazarlama da tam bu anda pazarlama stratejilerinin içinde kendine bir yer bulur.
İlk kez 1990 senesinde ortaya atılan bir araştırma fikriyle ortaya çıkan nöropazarlama, Gerry Zaltman’ın Fonksiyonel Manyetik Görüntüleme cihazıyla normalde beyin hareketlerinin gözlenmesine yarayan aracı, kullananların satın alma esnasındaki davranışlarını gözlemlemesiyle adım atar. Burada elde edilmiş veriler, oldukça şaşırtıcıdır. Şu sebeple Profesör Zaltman, dönüşümlerin beyindeki idrak etme süreçleriyle olan ilişkisini belirleyerek pazarlama ve bilinçaltının arasındaki korelasyonu ortaya çıkarmıştır.
Bu emekler kapsamında meydana getirilen en mühim ve malum deneylerden biri de Coca Cola ve Pepsi ile ilgili meydana getirilen çalışmadır. Denek grubuna bu iki içecek markasından hangisini tercih ettikleri soruluyor ve iştirakçilerin yüksek bir oranı, Coca Cola’yı tercih ediyor. Sadece gene aynı şekilde bu denek grubu iki içeceğin de tadına baktığında Pepsi’ninkini daha fazlaca beğeniyor. Burada da kişilerin duyularının ötesinde, anı ve konumlandırma şeklinde ögelerle etkileşiminin daha yoğun olduğu ortaya çıkıyor.
Nöropazarlamanın Amacı Nedir?
Nöropazarlama özünde kişilere bir sübliminal ileti verme amacında olmadığı şeklinde, tüketicilerinin davranışlarını daha iyi çözümleme ederek doğru pazarlama stratejilerini uygulamayı hedefler. Kişilerin bilinçaltındaki güdülerini, şuur dışındaki tetikleyicilerini ortaya çıkararak daha efektif emekler yapılmasına olanak tanır. Nöropazarlama, doğru stratejileri fazlaca daha kolay belirleyebildiğinden ve nitelikli verilerle kaynaklı veriler sunduğundan dolayı, reklama ayrılan bütçelerin de daha doğru netice vermesini sağlar. Nöropazarlama’nın merkezi haline gelen Buyer Brain şirketi, yapmış olduğu açıklamada “ nöropazarlamanın kullanıcının söylemlerine değil, beyinsel reaksiyonlarına odaklandığını” dile getirmiştir.
Nöropazarlamada Kullanılan Yöntemler
EEG (Elektroensefalografi)
Beyin görüntüleme şekillerinden önde gelen EEG, maliyeti en düşük olan nöropazarlama şekillerinden biridir. Kafaya yerleştirilen pedlerle elektrik dalgalarını ölçen ve duyguların frekanslarından yola çıkarak bir veri sunan yöntemdir.
fMRi (Fonksiyonel Manyetik Rezonans Görüntüleme)
Beyindeki oksijen miktarının azalıp artmasına bağlı olarak kişilerin idrak sistemlerindeki “ sevinç bölgesi”ne erişim elde eden bu yöntem, nöropazarlama stratejilerindeki en maliyetli yöntemlerden biridir. Bu yüzden fazlaca büyük firmalar ve üniversiteler tarafınca kullanılmaktadır. Siyasal yazışma metodlarında da büyük ülkelerin tercih etmiş olduğu yöntemlerden biri de fMRi’dir. Bu sistemle siyasiler, kişilerin hangi cümle ve yaptırımlardan etkilendiğini ortaya çıkararak siyasal stratejilerini buna gore tasarlamayı tercih eder.
Eye Tracking (Göz İzleme)
Göz bebeği hareketleriyle gözün odaklandığı ilk alanları kaydeden eye tracking yöntemi, web sitenizde en fazlaca dikkat eden bölgeleri seçmenize destek sağlar. Bu kullanıcı deneyimlerini geliştirmek yanı sıra, dönüşüm değerlerinizi de yakından ilgilendirir. “Kullanıcı Deneyimi (UX)’i Geliştirmek İçin Dikkat Etmeniz Ihtiyaç duyulan Parametreler” yazımızla kullanıcı deneyimlerinizi iyileştirecek öteki parametreleri de inceleyebilirsiniz!
EKG (Kalp Ritmi)
Nerede ise birçoğumuzun bilmiş olduğu EKG, kalp ritimlerinin ölçümlenmesine yarayan cihazdır. Nöropazarlama bu stratejiler içinde, kalp hızının coşku şeklinde öteki duygularına bağlı olarak ölçümler yaparak bir veri deposu sunar. Bu da markaların kolayca uygulama yapabileceği nöropazarlama şekillerinden biridir.
Nöropazarlama Stratejileri Size Ne Sağlar?
- Nöropazarlama, müşterilerinize direkt ulaşmanıza olanak tanıdığından dolayı bütçelerinizi daha doğru kullanmanıza olanak tanır.
- Gelecek ürünlerinizin piyasada yaratacağı etkiyi nöropazarlama stratejileriyle evvelde gözlemleyebilirsiniz.
- Ürünlerinizde dönüşümü artıracak iyileştirmeleri nöropazarlama stratejileriyle belirleyebilirsiniz.
- Ambalajlamadan fiyatlamaya kadar, nöropazarlamada kazandığınız verilerle daha etkili tasarım ve stratejiler belirleyebilirsiniz.
Markanız İçin Uygulayabileceğiniz Kolay Nöropazarlama Teknikleri
Nöropazarlama stratejileri, etkili olmasıyla birlikte maliyetli de yöntemlerdir. Bu yüzden büyük markalar bu teknikleri kullanabilirken; ufak markalar bu pazarlama yöntemine ayırabilecek bütçeye haiz olamayabilir. Sadece siz de tecrübe etme yanılma yöntemleriyle, değişik tooların size sunmuş olduğu verilerle rahat nöropazarlama stratejileri geliştirebilirsiniz. Ne şekilde mi?
– Hotjar uygulamasıyla ısı haritası verileri elde etmek
Hotjar uygulaması, kullananların internet sayfası üstünde gerçekleştirdiği hareketleri görüntülemenize olanak elde eden bir programdır. Bu programa vesilesiyle siz de kullanıcılarınızın sitede sıkça tıkladığı alanları, ürünleri, görselleri ve benzeri olguların verilerini elde edebilirsiniz. Bu da sitenizde odaklanmanız ihtiyaç duyulan yada geliştirmeniz ihtiyaç duyulan bölgelerinizin belirlenmesine destek sağlar.
– Google Analytics ile en fazlaca tıklanan sayfaları bulmak
Web sitenize gelen etkileşimleri rapor eden vasıta, Google Analytics’dir. Google Analytics ile kullananların hangi kanaldan, hangi mobil cihazdan giriş yaptığını gözlemleyebilir; hangi ürünlerinizin ve dolayısıyla hangi metinlerinizin daha fazlaca tık aldığını görebilirsiniz. Böylece kullanıcılarınızın ilgisini çekecek, tam bir nöropazarlama stratejisi olmasa da ilgileri doğrultusunda yeni adımlar atabilirsiniz!